5 logo design tips!

Door Tim Uunk op 20 mei 2020

Wat komt er allemaal kijken bij het (laten) maken van een goed logo? Wat zijn de valkuilen en hoe zorg je er nou voor dat het logo aansluit bij jouw doelgroep?

1. Verdiep je in het proces
Leer wat een logo precies is en wat het kan doen voor jouw bedrijf. Waarom heb je een logo nodig? Welk type logo's zijn er en waar moet een goed en professioneel logo nou technisch gezien eigenlijk aan voldoen? Een logo is het centrale herkenningspunt in de gehele branding / huisstijl van het bedrijf. Ook dient een logo perfect aan te sluiten bij zowel de kernwaarden van het bedrijf als bij de (beoogde) doelgroep. Wanneer je je verdiept in wat er allemaal komt kijken bij het (laten) maken van een logo zul je achter dingen komen waar je misschien eerder niet aan had gedacht. Op deze manier zorg je ervoor dat het uiteindelijke logo altijd sterker wordt dan dat je van tevoren had verwacht!

2. Vergeet trends
Elk jaar zie ik de talloze blogs weer verschijnen met nieuwe logo trends. Vanuit het oogpunt van de schrijver is het natuurlijk interessant om elk jaar een blog te schrijven over de nieuwe trends en ik kan ook niet ontkennen dat ik ze ook lees als designer zijnde. Het is leuk om bij de tijd te blijven qua ontwerptechnieken en te zien hoe trends zich door de jaren heen bewegen en ontwikkelen. Houd je hier echter niet aan vast! Een logo hoort uniek en tijdloos te zijn en wanneer je teveel aan trends gaat vasthouden kan het zomaar zijn dat jouw logo volgend jaar of het jaar daarop alweer aan vervanging toe is.

3. Keep it simple + functionaliteit
Keep it simple is misschien wel de meest genoemde tip in de gehele grafische industrie. Dit is uiteraard niet voor niets. Hoe eenvoudiger, hoe beter te herkennen. Een simpel logo wil absoluut niet zeggen dat het simpel is om te maken! Het tegenovergestelde is namelijk het geval. Het is veel makkelijker om een logo te maken met veel detail die alle bedrijfsactiviteiten omvat dan een strak beeldmerk waarin de gehele identiteit van het bedrijf zit. Een simpel logo is vaak ook al gelijk functioneel. Het is toepasbaar in zowel klein als groot formaat zonder dat het onduidelijk wordt, het werkt in en op diverse kleuren en is beter inzetbaar voor zowel webgebruik als print / drukwerk.

4. Zoek naar inspiratie
Het zoeken naar inspiratie is vaak een onderdeel dat compleet aan de ontwerper wordt overgelaten. Echter is het handig om dit zelf ook al te doen! Bedenk wat jouw doelgroep aanspreekt, start zelf al met brainstormen en maak eventueel een mood board. Op deze manier zie je wat er allemaal mogelijk is, wat er al bestaat in je branche (hoe te onderscheiden t.o.v. de vele concurrenten?) en ontdek je ook waar je eigen grafische stijlvoorkeuren liggen. Op deze manier kun je ook veel beter een ontwerper vinden die bij jou past en is het eenvoudiger een briefing over te brengen.

5. Gebruik het logo goed!
Het logo is een onderdeel van de huisstijl. Het is belangrijk dat de gehele huisstijl op een consistente en professionele manier wordt doorgevoerd. Wanneer het logo top is, maar er niet is nagedacht over de rest van de visuele identiteit, dan gaat de kracht van het logo verloren. Denk dus goed na over hoe je het logo inzet en hoe je de andere huisstijl onderdelen gaat vormgeven.

Succes!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 - 2021 TU-Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram