5 redenen voor rebranding!

Door Tim Uunk op 21 mei 2020

Zit je met de vraag of het tijd voor een rebranding van de visuele bedrijfsidentiteit, maar weet je niet zo goed of dit het juiste moment is? Het is voor bedrijven vaak een moeilijke stap vanwege angst voor vernieuwing. Deze angst is begrijpelijk. Je hebt misschien een emotionele band met het huidige logo en hoe gaat je doelgroep reageren op de vernieuwde huisstijl? Toch kan het flinke voordelen opleveren! Lees onderstaande 5 redenen om erachter te komen of de tijd is aangebroken voor een rebranding.

1. Logo en huisstijl zijn verouderd

Dit is hoogstwaarschijnlijk de meest voorkomende reden voor een rebranding. De visuele identiteit is gewoonweg niet meer van deze tijd. Het logo is bijvoorbeeld slecht zichtbaar in kleiner formaat en werkt niet op moderne media. Of de uitstraling van de website wekt de indruk dat je een starter bent, terwijl het bedrijf al jaren bestaat. Het kan ook zijn dat de gehele samenhang van alle huisstijl elementen niet klopt en daardoor onprofessioneel oogt. Toch hoeft het niet zo te zijn dat altijd gelijk de hele visuele identiteit aangepakt moet worden. Het kan ook voorkomen dat een subtiele wijziging / restyling van het logo al voldoende is om het bedrijf een vernieuwde uitstraling te geven.

2. Veranderen van eigenaar of fusie

Wanneer een bedrijf wordt overgenomen of gaat fuseren komt daar vaak een rebranding bij kijken. Het nieuwe bedrijf lanceert een nieuw merk of gaat verder onder een andere naam. Het kan zijn dat één van de bedrijfsnamen en / of het product gewoon blijft bestaan. Vaak is er dan wel sprake van een koerswijziging of uitbreiding van de diensten waardoor een rebranding noodzakelijk is.

3. Koerswijziging

De tijd verandert en bedrijven veranderen mee. Om diverse redenen kan een bedrijf van koers wijzigen waardoor het vernieuwen van de huisstijl noodzakelijk blijkt. Neem bijvoorbeeld de elektrische evolutie in de auto-industrie. Dit zorgt ervoor dat auto fabrikanten hun logo en huisstijl aanpassen om het bedrijf en de doelgroep meer te binden met het elektrisch rijden. Het uitbreiden van jouw dienstenpakket, verandering van de doelgroep, of internationaal gaan met jouw product kunnen ook redenen zijn waardoor jouw bedrijf van koers verandert.

4. Reputatie

Het kan voorkomen dat een bedrijf een slechte reputatie / negatief imago heeft opgelopen door bijvoorbeeld een vervelende gebeurtenis in het verleden. Een restyling kan daarom helpen. Je laat dan letterlijk zien dat het bedrijf is veranderd en er een frisse wind is gaan waaien binnen de organisatie.

5. Concurrentie

Wanneer de concurrentie wél bezig is met vernieuwing laat dat zien dat ze serieus bezig zijn met hun bedrijf en een strategie hebben. Dan kun je niet achterblijven en met jouw bedrijf wil je uiteraard ook blijven opvallen. Met een moderne en consistent doorgevoerde rebranding kan jouw bedrijf zich flink onderscheiden t.o.v. de concurrentie.

Voordat je echt gaat rebranden is het natuurlijk een goed idee om alle redenen op een rij te zetten en te bedenken wat je daadwerkelijk wil gaan bereiken. De bovengenoemde 5 redenen zijn natuurlijk ook lang niet alle motieven. Wie wil je bijvoorbeeld bereiken met het nieuwe bedrijfsimago en wanneer wil je de rebranding precies gaan doorvoeren? Het is een uitgebreid proces en daarom belangrijk om een goede strategie te hebben betreft de aanpak. Maar een goed uitgevoerde rebranding kan jouw bedrijf opnieuw op de kaart zetten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 - 2021 TU-Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram