Top 5 beste en slechtste logo redesigns van 2020

Door Tim Uunk op 4 januari 2021

Een logo heeft om diverse redenen zo nu en dan een opfrisbeurt nodig. Voor bekende bedrijven zijn bijvoorbeeld globalisering, technologische ontwikkelingen en het varen van een nieuwe koers belangrijke drijfveren voor het vernieuwen van hun logo en algehele merkidentiteit.

Ook in 2020 hebben veel bedrijven zich weer gewaagd aan een redesign van hun logo. Ik deel je mijn persoonlijke top 5 van de beste en slechtste redesigns van 2020.

Let op: Dit is puur mijn mening en hoe ik tegen bepaalde dingen aankijk. Onderstaande ontwerpen zijn niet per definitie goed of slecht.


De 5 beste logo redesigns van 2020

Fnatic logo redesign 2020 blog TU-Design

1. Fnatic
Esports bedrijf Fnatic laat zien hoe je een logo op de juiste wijze vernieuwt. Het nieuwe beeldmerk is simpeler en strakker en bovendien beter toepasbaar op diverse uitingen. Door het nieuwe beeldmerk in combinatie met een mooier en opvallender kleurenpallet dan voorheen, is dit voor mij de absolute nummer 1 redesign!
fisher-price logo redesign 2020 blog TU-Design

2. Fisher-Price
Fisher-Price laat zien dat je met een zeer subtiel redesign een compleet andere beleving kan neerzetten. Het nieuwe logo is veel speelser en frisser. De vier halve cirkels zijn teruggebracht naar drie en symboliseren de drie oprichters van Fisher-Price. De letters F en P zijn veranderd naar kleine letters. De kleur rood is opvallender, het koppelteken is veranderd in een lach en de overige letters zijn wat opgefrist. Gelukkig is de herkenbare ‘h’ behouden.
Nissan logo redesign 2020 TU-Design blog

3. Nissan
De transitie naar elektrisch rijden heeft een golf aan logoredesigns binnen de autobranche teweeggebracht. Bij veel redesigns heb ik persoonlijk mijn twijfels, maar het redesign van Nissan kan ik waarderen. Het nieuwe logo is met zijn twee halve cirkels en woordmerk erg simpel, maar weet wel een compleet ander gevoel neer te zetten dan het duffe oude logo.
Adobe Creative Cloud logo redesign 2020 TU-Design blog

4. Adobe Creative Cloud
Adobe is begonnen met het update van de gehele brand identity. De meer dan 50 apps hebben een nieuwe look gekregen. Uit alle redesigns binnen de hele branding van Adobe pik ik er specifiek het beeldmerk van de overkoepelende verzameling van Apps uit: Creative Cloud. Het beeldmerk valt op tussen alle icoontjes op je bureaublad en geeft letterlijk met alle kleuren de eindeloze mogelijkheden binnen de Adobe Creative Cloud weer.

Royal Astromonical Society logo redesign 2020 TU-Design blog

5. Royal Astromonical Society
Royal Astronomical Society bestaat 200 jaar en dit was het eerste (!) redesign sinds 1820. Het resultaat mag er zeker zijn. En dan met name de geanimeerde versie. Het logo is abstract en kan op verschillende manieren geïnterpreteerd worden. Je kunt het logo zien als een oog, maar ook als een planeet met maan.


De 5 slechtste logo redesigns 2020

BMW-logo-redesign-2020-TU-Design-blog

1. BMW
BMW is net als Nissan één van de vele automerken die wegens de transitie naar elektrisch rijden het logo heeft aangepast. BMW heeft het mijns inziens echter niet zo goed gedaan. Hoewel het beeldmerk simpeler en beter bruikbaar geworden is, verliest het logo zijn herkenbaarheid. Door het weglaten van de herkenbare zwarte cirkel oogt het beeldmerk ook uit balans. Ik denk dat het toepassen van dit logo weleens averechts kan werken. Het is namelijk minder duidelijk zichtbaar en minder herkenbaar dan het oude logo van BMW.
AVROTROS logo redesign 2020 TU-Design blog

2. AVROTROS
Dit logo zal tv-kijkend Nederland het afgelopen jaar niet ontgaan zijn. AVROTROS mikt met het nieuwe ontwerp op verjonging. Ik weet niet of ik met mijn 31 jaar nog onder de jonge doelgroep val, maar doe mij dan maar weer die oubollige huisstijl van eerst. Zelf vind ik het nieuwe logo eerder iets voor een programma en niet als omroeplogo. Ik vind het logo ook niet werken in klein formaat en ik betrap mij er zelf op dat ik de letters steeds verkeerd om lees, van boven naar beneden: AT, VR, RO, OS.
Intel logo redesign 2020 TU-Design blog

3. Intel
Saai is eigenlijk het enige wat ik bij dit logo kan bedenken. Ongetwijfeld zal het nieuwe logo in de huidige tijd beter toepasbaar, echter is het verwijderen van de herkenbare eclips erg jammer. Het logo is nu zo generiek dat het niet meer opvalt.
iDEAL logo redesign 2020 TU-Design blog

4. iDEAL
Ik begrijp wat ze voor ogen hebben gehad met het nieuwe ontwerp van iDEAL, maar het is niet gelukt. Het oude ontwerp is krachtiger, strakker, duidelijker in een kleiner formaat en ook grafisch gezien gewoon veel beter. De combinatie van dunne lijntjes, rechte en afgeronde hoeken, de kleine i (waarvan de ronding niet mooi aansluit op de ronding van het zwarte streepje/kader) maakt het nieuwe ontwerp onsamenhangend. Hier had veel meer ingezeten!
Petco logo redesign 2020 TU-Design blog

5. Petco
Petco is een bekende dierenwinkel in de Verenigde Staten. Het nieuwe logo heeft onlangs veel losgemaakt bij de vaste klanten van de zaak. Het verwijderen van de kat en hond uit het logo is een duidelijk voorbeeld van hoe je minimalisme niet moet gebruiken. Wanneer je doelgroep niet tevreden is over het logo, dan weet je dat je iets verkeerd gedaan hebt. Onlangs kwam Petco nog wel met de tweet: “Ruff and Mews are here to stay”. Waarmee fans van de mascottes weer enigszins gerustgesteld zijn. Echter ben ik erg benieuwd wanneer en vooral hoe ze dit weer gaan fixen.


Tijd om jouw logo een update te geven?

  • Is jouw logo nog van deze tijd?
  • Werkt het logo in klein en groot formaat en op diverse uitingen?
  • Sluit het logo aan bij de kernwaarden van je bedrijf?
  • Past jouw logo bij de doelgroep?
  • Valt jouw logo op en is het ontwerp herkenbaar genoeg?

Het ontwerpen van een goed en passend logo is een uitgebreid proces. Ik help je hier graag mee!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 - 2021 TU-Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram