Het ontstaan van een logo in 5 stappen

Door Tim Uunk op 10 juli 2020

Het ontwerpen van een logo is een uitdagend en uitgebreid proces waar veel bij komt kijken. Hoewel het ene logo sneller ontstaat dan het andere, is het zeker niet zo dat je een logo zo uit de mouw schudt. Naast dat een logo visueel aantrekkelijk moet zijn en moet passen bij de kernwaarden en doelgroep, moet een logo ook aan veel technische eisen voldoen.


Elk logo proces is compleet anders, maar over het algemeen hanteer ik wel altijd dezelfde aanpak. Deze aanpak / werkwijze fungeert als het ware als een soort stappenplan om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.

1. Kennismaking en briefing

Vanzelfsprekend is de kennismaking met jou en het bedrijf en / of product de eerste stap. Tijdens het gesprek hebben we het over alle wensen en eisen waar het logo aan moet voldoen. Deze informatie dient als de input voor het gehele ontwerpproces. Het is daarom erg belangrijk om voor het gesprek al goed duidelijk te hebben wat je met het ontwerp wil bereiken en uitstralen naar de buitenwereld. Een logo dient aan te sluiten bij de kernwaarden van het bedrijf en aan te spreken bij de doelgroep. Tijdens de briefing ontvang ik graag zoveel mogelijk informatie. Naast de gegevens zoals de bedrijfs- of productnaam is het voor mij relevant om bijvoorbeeld ook een complete omschrijving te ontvangen van het bedrijf of product, de missie en visie, maar ook eventuele stijlvoorkeuren. Deze stijlvoorkeuren kunnen bestaan uit kleurgebruik, lettertypes en vormen / beelden die je graag in het ontwerp verwerkt wil zien. Je mag ook gerust voorbeelden sturen van logo's die aanspreken of juist totaal niet! Zo krijg ik een goed beeld van wat je uiteindelijk voor ogen hebt.

*Lees in dit artikel meer over logo design tips*

2. Research & brainstorm

In deze fase doe ik o.a. onderzoek naar de markt, concurrentie en eventuele trends. Op deze manier kom ik er achter wat er in de branche van jouw dienst of product actueel is en krijg ik een nog beter beeld van de doelgroep. Ook bekijk ik logo's van concurrenten, zodat ik uiteindelijk niet een logo maak wat te veel op een ander lijkt. Na de research begin ik gelijk met brainstormen. Hierbij zet ik de belangrijke punten op een rij en kijk ik of ik tot nieuwe ideeën kan komen.

3. Schets en concept

Nu is het tijd voor het leukste onderdeel! Ouderwets met potlood en kladblok zet ik mijn ideeën om tot schetsen. Soms kies ik er ook voor om alle informatie eerst een paar dagen op mij in te laten werken, maar vaak schieten de ideeën tijdens de bovenstaande stappen al door mijn hoofd. De schetsen waar ik de meeste potentie in zie werk ik uit tot diverse conceptversies. Bij de aanvraag kun je kiezen hoeveel conceptversies van het logo je daadwerkelijk wil ontvangen. De concepten worden gemaakt in Illustrator en daarna gepresenteerd. Uit de concepten kun je een keuze maken waar we mee verder gaan. Het kan ook zo zijn dat er elementen uit de verschillende concepten met elkaar gecombineerd worden.

*Meer informatie over verschillende soorten logo's en de huisstijl*

4. Presentatie en finetuning

Het gekozen ontwerp kan eindeloos worden aangepast zonder extra kosten. Ik werk niet met een vast aantal revisierondes, daarom is in deze fase voldoende tijd voor finetuning. Een logo moet 100% naar wens zijn! Soms heeft een logo veel finetuning nodig, maar het kan ook voorkomen dat het concept eigenlijk al gelijk raak is. Wanneer het logo akkoord is laat ik hem, indien gewenst, in diverse mockups zien zodat je een goed beeld hebt van hoe het logo zich weergeeft op diverse soorten media zoals een visitekaartje, een reclamebord of telefoonscherm.

5. Oplevering bestanden

Als het logo helemaal naar wens is lever ik de bestanden in de meest gangbare formaten voor webgebruik en print. Je ontvangt hierbij het logo in vector zodat het logo oneindig kan worden uitvergroot zonder kwaliteitsverlies.


Hieronder een korte omschrijving betreft de bestandsformaten:

  • AI: Dit is het bronbestand gemaakt in Illustrator. Hierop kunnen eventuele toekomstige aanpassingen worden gedaan.
  • EPS: De EPS is een vector bestand. Deze is geschikt voor drukwerk en kan in tegenstelling tot bijvoorbeeld een JPG of PNG oneindig worden vergoot zonder kwaliteitsverlies.
  • SVG: Een SVG bestand staat voor Scalable Vector. Dit is een vector bestand voor webgebruik. Deze kan in de webbrowser geschaald worden zonder kwaliteitsverlies.
  • JPG: Het JPG formaat is het meest gebruikte en bekendste formaat voor afbeeldingen. Dit bestand is voor iedereen te openen en je hebt er geen speciaal programma voor nodig. De JPG is tevens geschikt voor webgebruik zoals social media, maar kan niet worden uitvergroot zonder kwaliteitsverlies omdat het uit pixels bestaat.
  • PNG: Voor de PNG geldt vrijwel hetzelfde als de JPG. Echter kun je met een PNG ook kiezen voor een transparante achtergrond. Dat is bijvoorbeeld handig als je het logo op een andere kleur achtergrond wil gebruiken.
    De webformaten lever ik daarnaast in alle gewenste (pixels x pixels) afmetingen.

Ik hoop dat dit artikel een duidelijk beeld schetst over hoe het ontwerpen van een logo verloopt. Mocht je na het lezen van dit artikel interesse hebben of meer informatie willen neem dan gerust contact op!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 - 2021 TU-Design
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram