Logo TU-Design

TU-Design

Logo & huisstijl laten ontwerpen

De basis van jouw visuele identiteit

Een herkenbare visuele identiteit is van groot belang voor jouw (nieuwe) bedrijf, product of merk. De visuele identiteit weerspiegelt alle kernwaarden waar jouw bedrijf voor staat en waar jouw doelgroep zich mee kan identificeren. Ik help je met het vertalen van deze kernwaarden naar een passend logo en herkenbare huisstijl. Op deze pagina lees je meer over logo & huisstijl ontwerp.

De huisstijl

Als grafisch vormgever help ik je graag met grafische middelen van de visuele identiteit. De huisstijl is een groot onderdeel van het bedrijfsimago. Bovendien is het bepalend voor het beeld wat het publiek heeft van jouw bedrijf of product(en). Het is erg belangrijk dat de huisstijl op een consistente manier is doorgevoerd en dat je in alle uitingen een herkenbare stijl terugvindt.

Bekijk huisstijlen

Het logo

Een logo is het belangrijkste element in de gehele huisstijl. Een goed logo verbeeldt de kernwaarden en vertegenwoordigt het bedrijf in één grafisch beeld. Het logo wordt gebruikt op diverse uitingen, is het vertrekpunt van de huisstijl en het centrale herkenbare element in de gehele branding van het bedrijf.

Bekijk logo's

Wat zijn huisstijlelementen?

Het logo, kleuren, typografie, vormen, fotografie, illustraties, taalgebruik, materiaal.

Wat zijn huisstijldragers?

Visitekaartje, envelop, briefpapier, brochure, flyer, folder, advertentie, website.

BEELDMERK & WOORDMERK 

Wat is het verschil?

Wanneer je een logo laat maken, dan heb je zowel keuze tussen een logo met een beeldmerk of enkel een woordmerk. Vaak wordt er gekozen voor een logo met beeldmerk en daarnaast of onder de bedrijfsnaam. Een beeldmerk kun je immers als herkenbaar element veelvuldig terug laten komen op diverse huisstijl uitingen zonder daarbij tekst te gebruiken. Dit draagt bij aan de herkenbaarheid. Denk hierbij aan het gebruik van een icoontje voor de website-url of een embleem op werkkleding.

Waarom een beeldmerk?

  • Je hebt al genoeg naamsbekendheid met jouw bedrijf of product
  • Je hebt een uniek symbool dat direct zorgt voor herkenning
  • Jouw beeldmerk onderscheidt je ten opzichte van de concurrentie

Waarom een woordmerk?

  • Je beschikt over een opvallende en unieke (bedrijfs)naam
  • De diensten of producten zijn niet te vangen in een enkele afbeelding
  • Enkel een woordmerk oogt strak en met een unieke twist is het erg herkenbaar

Waarom een combinatie?

  • Je moet nog naamsbekendheid opbouwen
  • De bedrijfsnaam alleen is niet uniek of opvallend genoeg
  • Je voegt het beste van beide werelden samen
  • Minder makkelijk te kopiëren

maar.. wat moet ik dan kiezen

Wel of geen beeldmerk?

Unieke bedrijfsnaam

Als je beschikt over een onderscheidende en opvallende bedrijfsnaam, ligt de keuze voor een woordmerk logo meer voor de hand. Het legt meer focus op de naam van je bedrijf. Ook met enkel een woordmerk kun je heel veel kanten op. Er kan op een speelse en unieke manier gebruik worden gemaakt van kleur, typografie (lettertypes) en schrijfwijze.

Naamsbekendheid

Het gebruik van enkel een beeldmerk wordt vaak alleen gedaan wanneer er al een grote naamsbekendheid is van het bedrijf of product. Zonder nadenken roept het beeldmerk al direct herkenning op. Meestal hebben deze (vaak grote) bedrijven al een geruime tijd gebruik gemaakt van een combinatie tussen beeldmerk en de naam.

Startende bedrijven

Voor startende bedrijven is het voor de hand liggend om te kiezen voor een combinatie van een passend symbool en daarnaast de bedrijfsnaam. Je moet immers nog naamsbekendheid opbouwen. Ook kan het zijn dat je bedrijfsnaam niet echt vertelt wat je doet of dat je bedrijfsnaam niet uniek of opvallend genoeg is. Door te kiezen voor een combinatie van een beeldmerk en de bedrijfsnaam voeg je als het ware het beste van twee werelden samen.

menu-circlecross-circle