Logo & Huisstijl

De basis van visuele identiteit

Het logo en de huisstijl vormen samen de basis van de visuele identiteit van het bedrijf, ook wel de corporate identity genoemd. Deze identiteit is eigenlijk de achterliggende gedachte van alles wat jouw bedrijf of merk vormgeeft. Bijvoorbeeld het logo, het taalgebruik, de typografie, de kleuren en fotografie. Op basis hiervan kunnen huisstijl onderdelen worden ontwikkeld. Denk hierbij aan flyers, visitekaartjes, facturen en een website. Kortweg, alles wat voor de klant en doelgroep zichtbaar is.

De identiteit van jouw bedrijf omvat de missie & strategie en de koers van je bedrijf. Het is belangrijk om dit helder te hebben zodat je weet waar je met jouw bedrijf of merk voor staat. Zo bouw je aan een sterk imago en verhaal waarmee je naar de buitenwereld communiceert. Je wilt immers herkenbaar zijn bij de doelgroep en je onderscheiden van de concurrentie.

Het Nederlandsche Inkoopkantoor
Enkele voorbeelden van huisstijlelementen: Het logo, kleuren, typografie, vormen, fotografie, illustraties, taalgebruik, materiaal.
Enkele voorbeelden van huisstijldragers: Visitekaartje, envelop, briefpapier, brochure, flyer, folder, advertentie, website.

Huisstijl laten ontwerpen?

Als grafisch vormgever help ik je graag met grafische middelen van de visuele identiteit. De huisstijl is een groot onderdeel van het bedrijfsimago. Bovendien is het bepalend voor het beeld wat het publiek heeft van jouw bedrijf of product(en). Het is erg belangrijk dat de huisstijl op een consistente manier is doorgevoerd en dat je in alle uitingen een herkenbare stijl terugvindt.

Bekijk de huisstijl pakketten
Tim Uunk TU-Design - Grafisch Vormgever - Jaleesa Koelen Fotografie

Waarom een logo laten ontwerpen door TU-Design?

Oxygen Icon Box

Onbeperkt kosteloos reviseren (100% tevredenheid)

Oxygen Icon Box

Uniek en op maat gemaakt

Oxygen Icon Box

Logo in AI, EPS, SVG, JPG, PNG, PDF

Oxygen Icon Box

Beeldmerk pakket met icoontjes in diverse formaten

Oxygen Icon Box

Advies over gebruik van de bestanden

Oxygen Icon Box

Snel schakelen en 1-op-1 contact

Oxygen Icon Box

Betaal achteraf bij oplevering van de bestanden

Het logo

Het logo is vaak het eerste wat de mensen zien van jouw bedrijf of product. Daarom vind ik een professioneel en goed logo het belangrijkste element in de gehele huisstijl. Een goed logo verbeeldt de kernwaarden en vertegenwoordigt het bedrijf in één grafisch beeld.

Tegenwoordig is het ook belangrijk dat het logo flexibel (responsive) is. Vaak wordt het logo namelijk gebruikt op diverse uitingen en in verschillende formaten. Het is een misverstand dat een logo altijd letterlijk de vertaling van jouw dienst of product moet zijn, hoewel dit vroeger wel vaker het geval was. Nu is het logo meer het vertrekpunt van de huisstijl en het centrale herkenbare element in de gehele branding van het bedrijf.
HetNederlandscheInkoopkantoor logo
Slamit logo

Een beeldmerk of een woordmerk logo?

Wanneer je een logo laat maken, dan heb je zowel keuze tussen een beeldmerk logo of een woordmerk. Vaak wordt er gekozen voor een logo met een beeldmerk en daarbij de bedrijfsnaam. Een beeldmerk kun je immers als herkenbaar element veelvuldig terug laten komen op diverse huisstijl uitingen zonder daarbij tekst te gebruiken. Dit draagt bij aan de herkenbaarheid. Denk hierbij aan het gebruik van een icoontje voor de website-url of een embleem op werkkleding.

Wanneer je beschikt over een onderscheidende en opvallende bedrijfsnaam, ligt de keuze voor een woordmerk logo meer voor de hand. Het legt meer focus op de naam van je bedrijf. Ook met enkel een woordmerk kun je heel veel kanten op. Er kan op een speelse en unieke manier gebruik worden gemaakt van kleur, typografie (lettertypes) en schrijfwijze.

Het gebruik van enkel een beeldmerk wordt vaak alleen gedaan wanneer er al een grote naamsbekendheid is van het bedrijf of product. Zonder nadenken roept het beeldmerk al direct herkenning op. Meestal hebben deze (vaak grote) bedrijven al een geruime tijd gebruik gemaakt van een combinatie tussen beeldmerk en de naam.

Voor startende bedrijven is het voor de hand liggend om te kiezen voor een combinatie van een passend symbool en daarnaast de bedrijfsnaam . Je moet immers nog naamsbekendheid opbouwen. Ook kan het zijn dat je bedrijfsnaam niet vertelt wat je doet of dat je bedrijfsnaam niet echt uniek of opvallend is. Door te kiezen voor bovengenoemde combinatie voeg je als het ware het beste van twee werelden samen.

Drie logo's die we allemaal wel kennen. Links het beeldmerk logo, in het midden een woordmerk logo en rechts een combinatie van beeldmerk en naam.
bekendelogo's

Briefing en aanvraag

Vaak is het lastig om een exacte briefing te schrijven en je wensen aan de ontwerper kenbaar te maken. Het belangrijkste voor mij is dat ik weet waar jouw bedrijf voor staat en wat je wil uitdragen naar de doelgroep. Graag ontvang ik dus zoveel mogelijk informatie over jou, het concept en jouw doelgroep. Wanneer je ervoor kiest om een logo en / of huisstijl bij TU-Design te laten ontwerpen, dan kun je gebruik maken van de stijlvoorkeuren-slider. Op deze manier geef je op eenvoudige wijze aan waar je stijlvoorkeuren liggen. Ook heb je de mogelijkheid om direct bij de aanvraag al een vragenlijst in te vullen!

Tim-Uunk-TU-Design-Vormgever-laptop
© 2018 - 2021 TU-Design